Taika-ampuja oopperan säveltäjä, saksalainen Carl Maria von Weber (1786-1826) opiskeli sävellystä eri opettajilla kuten Michael Haydnin ja Abbé Voglerin oppilaana. Huomattuaan Weberin erityislahjat Vogler järjesti Weberille kapellimestarin paikan Breslaun oopperaan vuonna 1804. von Weberillä oli jo tuolloin valmiina useita sävellyksiä ja mm. kaksi oopperaa. Erimielisyyksien takia Weberin vaatimia muutoksia kohtaan hän lähti pois Brelausta turhautuneena. Vuonna 1806 von Weber pääsi Württembergin herttuan Friedrich Eugenin musiikki-intendentiksi Karlsruheen, jossa syntyivät mm. molemmat C-duurisinfoniat. Napoleonin sota kuitenkin levisi laajalti ja herttuan suosituksesta von Weber siirtyi Stuttgartiin. C-duurisinfonia nro1 on vuodelta 1806.
Joseph Haydn (1732-1809) toimi vuosina 1761-1790 Esterházyn ruhtinassuvun hovisäveltäjänä ja kapellimestarina Eisenstadtissa. Hänen työsopimuksessaan luki: Joseph Haydnin katsotaan olevan kotiupseerin asemassa. Hän elikin ajan oloihin nähden kadehdittavassa asemassa. Loppuelämänsä hän asui Wienissä, mutta teki vuosina 1791–95 kaksi loistavan menestyksen saanutta vierailua Lontooseen. Haydnin musiikkia leimaavat kekseliäisyys huumorista vakavuuteen ja kansanomaisesta tanssillisuudesta arvokkaaseen oppineisuuteen sekä usein sinfonioille lisänimiä antavat rohkeat kokeilut. Sinfonia nro 48 C-duuri on kirjoitettu vuonna 1768 tai 1769. Teoksella on lempinimi Maria Theresa ja se on sävelletty Pyhän Rooman keisarinnan vierailua varten vuonna 1773.
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) oli säveltäjä ja kapellimestari, joka ehti lyhyen elämänsä aikana toimia aktiivisena musiikkialan vaikuttajana ja säveltää suuren määrän yleisön rakastamia teoksia kuten esimerkiksi näyttämömusiikin Kesäyön unelma ja viulukonserton. Mendelssohnin musiikki herätti hänen eläessään kaikkialla ainutlaatuista ihastusta vertautuessaan Mozartiin. Felix Mendelssohnin jousisinfonia nro 12 g-molli on vuodelta 1823, jolloin hän oli neljätoistavuotias. Se on viimeinen hänen vuosien 1821 ja 1823 välisenä aikana kirjoittamista ns. jousisinfonioista. Vaikka jousisinfoniat olivat hänen sävellyksen opettajansa Carl Zelterin antama kontrapunktiotehtäviä, sinfonia XII on kuitenkin jo hyvin kypsä mestariteos.